富山ライトレール

 1978年、カナダで「世界初のLRT」といわれる路線が開業してから、遅れること約30年。世界の先進国にLRTが広がる中で、日本で初めて造られた LRTです。
 世界的にみると路線延長は短い方に属しますが、LRTと呼ぶに必要な要件はほとんど備わっていると言ってよいでしょう。
 超低床電車の導入、専門家の手による優れた車両・停留所デザイン、他の交通モードとの結節(フィーダーバスの運行)といった部分はよく目につくところかと思 います。
 それらとともに重要な特徴のひとつは、富山市の都市計画においてライトレールをはじめとした公共交通をどう使うか位置付けられていること、公設民営方式を実 現していること、そして市長が必要性を地道に説明して回り、なぜ税金を投入する必要があるのか、明確な答えを持っていることでしょう。
 他都市では「超低床電車が走っていればLRT」といった誤解があったり、「公共交通(だけ)は黒字でなければならない」という思い込みから脱せていないこと があったり、まちづくりの上位方針との整合性がはっきりせず目的と手段の逆転が見られたりする中で、富山ライトレールは成功に必要な要素をもれなく盛り込ん だ、まぎれもない日本最初のLRTと言えましょう。

Toyama Light Rail is the Japanese first LRT. Toyama Light Rail opened in 2006, it's 30 years ago since opening of world first LRT in Edmonton.
Line length is 7.6km with 1.1km on-street running section. Before 2006, This line was inactivity heavy rail line without on-street running. Train frequency was 1-2 trains / 2h in daytime. Since 2006, 4 trains are available per hour. Modern low-floor trams were launched at 2006.
In addition, many methods for success were introduced. Design of trams and tram stops are well. Easy transfer between tram and bus is provided at Hasumachi and Iwasehama stop.
More important points are 2 things.
One is that infrastructure is built and maintained by public money, and operator of trams is private company. In Europe and America, building and maintenance of urban public transport by public money is not strange. However, many Japanese citizens and politicians believe that railway should be profitable(but huge investment for roads is allowed!). Toyama Light Rail was epoch-making project.
One is that Transit Oriented Development is planned by Toyama city. Many Japanese cities are plagued by the doughnut phenomenon, downtown's decline and decline of public transport. Toyama city induces development along tram, rail, and bus lines.





富山駅北に停車中の
TLR0600型

Type TLR0600 at Toyama-ekikita stop.

走行音【走行音】TLR0600 型 岩瀬浜→富山駅北

Type TLR0600 Iwasehama -> Toyama ekikita(Toyama station north side)
Type TLR0600 is Adtranz/Niigata Transys GT4N-ZR with Incentro body. Most electronic equipments was made in Japan.

May, 2008
 日本初の超低床電車である熊本市電9700型と同じく、ドイツ・アドトランツが設計(現ボンバルディア。製造は新潟トランシス)したGT4N型を採用したの がTLR0600型です。量産車種としては世界初の100%超低床車として、ドイツでは極めて一般的な車種で、あちこちの都市で見ることができます。ただし、 車体はGT4N型の標準仕様ではなく、インチェントロのものを採用しており、これは日本でのみ目にできる特殊仕様になっています。

本頁トップ画像:岩瀬浜駅の夜 

Image on top : Iwasehama stop