Low-floored Tatra T3 at Národní
divadlo(National theatre).
Praha(Prague) is very beautiful city. Due to Praha wasn't destroyed by World War II, there are many classic buildings and castle in Praha. It's not too much to say that whole of city is beautiful.
Tram in Praha has 140km-long tram lines. tram connects between central business district and surburban residencial districts. Also, most tourist spots - Pražský hrad(Prague castle), Karlův most(Charles Bridge), Malá Strana and more - are connected by tram. The scenes with trams and traditional buildings are very picturesque.
In Czech, many Tatra trams was made and exported to Communist countries. Off course, many Tatra trams are used in Praha. Now, tram rolling stock is being modenized. Many low-floor cars are operated since 2007, and a part of Tatra trams are refurbished.
Tatra T3 at Malá
Strana district.
Taken between Malostranské
náměstí and Hellichova.
Tatra T3, Line20 Smíchovské nádraží -> Podbaba
Line20 runs in west side of Vitava river. As of 2008, line 20 was operated betweenSmíchovské nádraží and Podbaba. Today, line 20 is operated in differnt route.
No.349, Line91 Výstaviště -> Vozovna Střešovice
Line91 is heritage tram line, operated at weekends without winter. No.349 was made in 1915.
2009. Sep
旧型電車の保存運転を定期的に行っているのが91系統です。欧州は日本に比べると概して旧型車の保存に熱心ですが、プラハでも首都のど真ん中の営業線で、毎週末(冬季除く)という高頻度で定期運行しています。
録音した349号は1915年製で、木がふんだんに使われたクラシックな車内が魅力的であるとともに、電制と手ブレーキだけの昔ながらの制動方式がその まま使われているのも、日本人の目から見ると貴重です。録音でも、減速時にも吊り掛けモーターの音が聞こえ、停止寸前に手ブレーキを操作する「ガガガ」と いう音が入っています。一方、エア音は全く入っておらず、日本の電車では今や聞くことのできなくなった、昔ながらの音になっています。
車掌も乗務しており、発車合図の「チンチン」という音も聞かれます。後方のトレーラーにも車掌がいることから、トレーラーの車体に取り付けられた鐘から の合図も、小さい音量ながら聞こえるところもあります。加えてフートゴングも装備しており、停車中も走行中も「チンチン」と頻繁に聞こえる、まさにチンチ ン電車といえる音が録れました。
Image on top : Tatra T3 across Vlatava river. Background is Prague Castle. Taken at Staroměstská